- kształtowanie postaw przedsiębiorczych.
- przygotowanie ucznia do aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym w warunkach
gospodarki rynkowej.
- rozwijanie potrzeby samokształcenia i samorealizacji.
Pomimo tego, że bardzo wiele zadań w szkole realizuje się od dawna w celu przygotowanie ucznia do aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym, to nadal istnieje duże zapotrzebowanie na tego typu działania. W szkole zawodowej uczniowie oczekują wsparcia i pomocy w wyborze przyszłej drogi zawodowej.
Życie we współczesnych realiach gospodarczych sprawia nam wszystkim trudność. Rozwój gospodarki rynkowej w Polsce determinuje konieczność właściwego przygotowania młodzieży w tej rzeczywistości. Niniejszy program ma temu służyć. Program działania SzOK jest przeznaczony dla Zespołu Szkół im. gen. Władysława Andersa w Częstochowie. Szkolny Ośrodek Kariery funkcjonuje 5 dni w tygodniu przez 4 godziny dziennie.
poniedziałek: 9 - 13
wtorek: 9 - 13
środa: 9 - 13
czwartek: 9 - 13
piątek: 9 - 13
Koncepcja programu SzOK ukierunkowuje ucznia na 5 obszarów tematycznych:
- komunikacja interpersonalna
- rynek pracy
- samozatrudnienie
- współpraca z instytucjami wspierającymi działanie SzOK
- stosowanie technik multimedialnych
Uzupełnienie tych obszarów stanowi
integracja Polski z Unią Europejską i wynikające z
tego faktu szanse dla młodych obywateli naszego kraju.
Największy nacisk jest położony na kształtowanie przedsiębiorczych postaw
ucznia i świadomego wyboru przyszłej drogi zawodowej oraz edukacyjnej.
Zagadnienia teoretyczne poznawane w trakcie realizacji tematów z doradztwa
zawodowego zawierają w sobie ćwiczenia praktyczne kształtujące kluczowe
umiejętności.
Doradca zawodowy pracujący w SzOK-u przygotowuje młodego człowieka do aktywnego poruszania się na rynku pracy oraz do aktywnego udziału w życiu gospodarczym. Kształtuje przede wszystkim przedsiębiorcze postawy uczniów, takie jak:
- wiara we własne możliwości
- wytrwałość w dążeniu do celu
- odpowiedzialność za podejmowanie decyzji
- uczenie się na błędach
- podejmowanie z własnej inicjatywy działań między innymi poszukiwania pracy,
podejmowanie działalności gospodarczej
Współpraca z nauczycielami i pedagogiem ułatwia realistyczne postrzeganie problemów przez uczniów.
W programie uwzględniona została też ta współpraca instytucjami wspomagającymi doradcę zawodowego tj.:
- Biura Karier uczelni wyższych m.in. Politechnika Częstochowska, Akademia im. Jana
Długosza
- Centrum Edukacji i Pracy OHP w Częstochowie, Katowice
- Mobilne Centrum Informacji Zawodowej
- Wojewódzki Urząd Pracy filia Częstochowa - Centrum Informacji i Planowania Kariery
Zawodowej
- Powiatowy Urząd Pracy w Częstochowie – klub pracy
- Centrum Informacji Zawodowej
- Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej Warszawie
- Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis” w Katowicach
- Centrum Metodyczne ECORYS
- Zakład Doskonalenia Zawodowego w Częstochowie
- Adecco Częstochowa
- Spółdzielnia Pracy Oświata w Katowicach
- APUS – agencja zatrudnienia i szkoleń
- Szkoły policealne m.in. Żak, Profesja, Dobre szkoły, Academicus, Teb
Zaproponowane aktywizujące metody pracy maja na celu kształtowanie umiejętności uczniów i zainteresowanie młodzieży SzOK.
1. Oferta SzOK
Szkolny Ośrodek Kariery wykonuje działania w zakresie:
- doradztwa grupowego: warsztaty, seminaria, prelekcje, wykłady, wycieczki
- doradztwa indywidualnego - testy predyspozycji zawodowych, testy komputerowe
określające preferencje zawodowe, kreatywność, asertywność, stres egzaminacyjny,
określające umiejętności oraz uczą samooceny.
- zajęć indywidualnych dla rodziców
- zajęć komputerowych - dostęp do Internetu
METODY i FORMY PRACY:
- praca indywidualna i w grupach
- prelekcja i pogadanka
- pokazy multimedialne
- metody aktywne – dyskusje
- testy
- warsztaty
2. Klienci - odbiorcy Szkolnego Ośrodka Kariery
Potencjalnym klientem SzOK są wszyscy
uczniowie szkoły ze szczególnym uwzględnieniem klas trzecich liceum
ogólnokształcącego, liceum profilowanego czwartej klasy technikum oraz
zasadniczej szkoły zawodowej. Obecnie uczniowie kształtują umiejętności
aktywnego poruszania się po rynku pracy na lekcjach z
podstaw przedsiębiorczości, w sumie jest to kilka godzin w cyklu nauczania.
W momencie powstania SzOK jest możliwość ciągłej aktywnej i
szerszej współpracy z uczniami.
Celowe jest rozszerzenie edukacji z zakresu doradztwa zawodowego wśród
uczniów. Klientami SzOK są również rodzice naszych uczniów, z którymi będą
przeprowadzone przede wszystkim indywidualne rozmowy doradcze oraz prelekcje
na temat wspierania w wyborze drogi zawodowej swoich dzieci.
Gimnazjaliści to również odbiorcy naszej oferty głównie w czasie "Targów
Edukacyjnych" i "Otwartych Dni" w szkole w celu sprawdzenia swoich
predyspozycji do kształcenia w promowanych przez szkołę kierunkach.
3. Cele które SzOk chce osiągnąć w pracy z uczniem
Największe osiągnięcia uczniów:
- poznanie samego siebie i swoich możliwości
- umiejętność dokonywania samooceny
- umiejętność autoprezentacji
- umiejętność aktywnego słuchania, przemawiania i prowadzenia rozmowy
- aktywne uczestniczenie w pracy zespołu
- znajomość najważniejszych praw i obowiązków pracownika i pracodawcy
- świadomość, co jest ważne w procesie poszukiwania swego miejsca na rynku pracy
- znajomość najbardziej efektywnych sposobów poszukiwania pracy
- umiejętność przygotowania dokumentacji potrzebnej w procesie poszukiwania pracy
- kreowanie pomysłów na działalność gospodarczą, czyli stworzenie miejsca pracy dla siebie
Zajęcia odbywają się w różnych formatach zarówno w formie grupowej i indywidualnej. Stosowane są metody aktywizujące. W związku z osiągnięciem powyższych celów do współpracy zostali zaproszeni rodzice i grono pedagogiczne. SzOK swoje działania i osiągnięcia promuje na terenie szkoły, jak również poza nią na "Targach edukacyjnych" w czasie " Dni otwartych ", „Targach pracy”. Gimnazjaliści w trakcie "otwartych dni" będą mieli możliwość skorzystać z usług doradcy zawodowego. Będą mogli sprawdzić swoje predyspozycje do kształcenia w proponowanych kierunkach przez szkołę.
Szkolny Ośrodek Kariery to miejsce, gdzie uczniowie zdobywają wiedzę o sobie, umiejętność odnalezienia swojego miejsca w życiu zawodowym, poznają zasady rządzące rynkiem pracy, uzyskują informacje o lokalnym rynku pracy, poznają podstawy prawa pracy.
Cele
prowadzenia Szkolnego Ośrodka Kariery
Cele związane z kształtowaniem postaw i zachowań:
- przygotowanie do samodzielnego i aktywnego kształtowania swojej drogi zawodowej,
- kształcenie umiejętności rozpoznawania zasobów osobistych i wykorzystywanie ich w
kształtowaniu swojej drogi zawodowej,
- kształcenie umiejętności ciągłego planowania przyszłości i konsekwentnego dążenia do
realizacji celów,
- kształcenie umiejętności prezentowania swojej wiedzy i umiejętności,
- kreowanie postaw aktywnych, przezwyciężania bierności, radzenia sobie w sytuacjach
trudnych i stresowych,
- kreowania postaw aktywnych (radzenia sobie w trudnych sytuacjach)
Kształcenie umiejętności:
- planowania przyszłości zawodowej,
- organizowania działań swoich i zespołu, pracy w grupie,
- przygotowania dokumentów związanych z pracą,
- poszukiwania pracy
- prezentowania się na rynku pracy,
- nawiązywania kontaktów: rozmowy telefoniczne, listy, kontakty przez Internet,
- przeprowadzania negocjacji,
- poznawania świata zawodów (wymagań zawodu, środowiska pracy)
- poznania ścieżek komunikacyjnych w wybranych zawodach
- umiejętność autoprezentacji
Cele związane z wiedzą:
- poznanie zasad prowadzenia korespondencji,
- poznanie zasad obowiązujących w kompletowaniu dokumentacji związanej z pracą,
- poznanie podstaw prawa pracy,
- poznanie reguł i trendów rządzących rynkiem pracy.
Misja SzOK
Misją SzOK jest kształtowanie umiejętności myślenia i działania przedsiębiorczego. Pragnie to osiągnąć poprzez realizowanie programu dydaktycznego na jak najwyższym poziomie kształcenia.
Wizja SzOK
W przyszłości zamierza osiągnąć bardzo silną pozycję wiodącego Szkolnego Ośrodka Kariery na terenie Częstochowy, poprzez prowadzenie działań w różnych kierunkach tzn. ścisła współpraca z rodzicami, instytucjami wspierającymi działania SzOK wszystkimi nauczycielami szkoły i przedsiębiorcami.
Powyższe założenia SzOK zamierza osiągnąć poprzez realizacja następujących celów:
- zapewnienie satysfakcji uczniom będącym miernikiem jakości prowadzących zajęć.
- stworzenie stałej współpracy z uczniem.
- koncentracja działań dydaktycznych w obszarach, które wymagają ciągłego uaktualnienia
oraz w tych obszarach, które stwarzają uczniom największe problemy.
- pełne kontrolowanie osiągnięć ucznia.
- zapewnienie dostępu do Internetu.
Wykonanie: Mateusz Ruśkiewicz Uczeń technikum o specjalności CPG